De Kantooropleider | Training Vraag- en luistertechnieken

Doel van de training Vraag- en luistertechnieken

Het is opmerkelijk hoe gemakkelijk het is om langs elkaar heen te praten. Om na een overleg allebei heel ontspannen met een heel ander idee weg te lopen.

De meest effectieve personen zijn dan ook continu bezig om door te dringen tot de kern van het gesprek. Waar gaat het nu echt om? Wat bedoelt hij of zij nu precies?

Een doeltreffende methode om de boodschap van jouw gesprekspartner echt scherp te krijgen, is de LSD techniek: luisteren, samenvatten, doorvragen. In deze training leer je deze methode echt beheersen. Je gaat luisteren door te horen, maar ook te zien wat de ander bedoelt.

Je wordt gevraagd om in tal van situaties in eigen woorden samen te vatten wat de ander bedoelt, om te checken of dat inderdaad is wat jouw gesprekspartner wilde zeggen. Je leert doorvragen om eventuele onduidelijkheden te onderscheppen, voordat ze een eigen leven gaan leiden.

Doelgroep

Deze training is geschikt voor alle verkoopmedewerkers die nog wel eens aarzelen bij het achterhalen van de koopwens van hun klanten. Je richt je in de training op de volgende beroepscompetenties:

  • Aandacht en begrip tonen
  • Samenwerken en overleggen
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Analyseren
  • Onderzoeken
  • Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten
  • Kwaliteit leveren
  • Omgaan met verandering en aanpassen
  • Gedrevenheid en ambitie tonen
  • Ondernemend en commercieel handelen

Resultaat

  • Je leert luisteren.
  • Je leert samenvatten.
  • Je leert vragen en de verschillende vraagtechnieken.
  • Je leert doorvragen.
  • Je leert de verschillende communicatiestijlen.

Inhoud van de training

Om de inhoud van de training Vraag- en luistertechnieken te bekijken klik je op de link ‘De inhoud’.

Studiebelasting

Duur e-learningmodule: 52 minuten
Gemiddelde studiebelasting: 4 klokuren

Online toegang

3 maanden

Examen

Je kunt examen doen bij Examenbureau LSSO. Dit is een onafhankelijk bureau, waardoor je een waardevol maatschappelijk erkend certificaat kunt behalen. Zie www.examenbureaulsso.nl.

Vervolgstudies

De training Vraag- en luistertechnieken maakt deel uit van de leerlijnen:

  • Accountmanagement
  • Basis verkoopvaardigheden
  • Beursverkoop en netwerken
  • Telefonische klantcontact
  • Telefonische acquisitie
  • Verkoop binnendienst
  • Verkoop buitendienst
  • Verkoopgesprekken

Als je ook de overige trainingen van één van deze leerlijnen met goed gevolg afsluit, ontvang je het betreffende salesdiploma. Zie www.examenbureaulsso.nl.

 

Deze pagina delen via je social media? Dat kan natuurlijk door op de onderstaande knop(pen) te klikken!

Share
Print pagina