De schoolmeester | Examenbespreking

Hoe een examenbespreking soms leuke complimenten oplevert

Regelmatig vraagt Examenbureau LSSO mij om telefonische examenbesprekingen te voeren. Leuk om te doen! Eerst een zorgvuldig onderzoek. Waar heeft de kandidaat de opleiding gevolgd? Welke resultaten zijn tot nu toe behaald? Natuurlijk het examenwerk: welk type fouten zijn gemaakt? Gemiddeld trekken we een uur uit voor vooronderzoek. Ik zoek dan met name naar tips waar de kandidaat zijn resultaat snel mee kan verbeteren. Stel: voor het examen Notuleren heeft de kandidaat een 5 voor de schrijfstijl. In de tekst staan ook veel spelfouten, waarvan de meeste duidelijk slordigheidsfouten zijn. De kandidaat weet wel hoe hij/zij het woord schrijft, maar is slordig geweest. Bijvoorbeeld: ‘De voorzitter sluit de vegadering’. Het verbeteren van de schrijfstijl is een langdurig proces. Het advies ‘zorg dat je bij het volgende examen een betere schrijfstijl hebt’, stuurt de kandidaat dus het bos in. Iemand attent maken op de slordigheidsfouten (met de nodige tips hoe hiermee te oefenen) kan op korte termijn al een hoger cijfer opleveren.

Dan het telefoongesprek. Contact met de kandidaat, dus het leukste onderdeel! Uitvoerig wordt het hele examenwerk besproken. We proberen de lengte van het gesprek te beperken tot maximaal een uur, maar ik moet bekennen dat ik daar regelmatig boven zit. Leuk om te horen, hoe iemand zijn/haar opleiding ervaren heeft, hoe de lesstof en de lessen bevielen, wat hij/zij met de verworven kennis wil gaan doen. Slecht idee om die onderdelen van het gesprek af te kappen, want een goed gesprek is waardevol. Ik merk altijd weer, hoe echte aandacht en echte betrokkenheid bij een beter resultaat de mensen raakt. En juist dat aspect maakt de contacten leuk. Ik kan me geen gesprek herinneren dat niet in een goede sfeer plaatsvond!

En dan de terloopse opmerkingen. Laatst nog, na een uitgebreide bespreking zei de aardige kandidate die ik sprak: ‘Ik moet jullie trouwens nog een compliment maken’. ‘Vertel eens, wat hebben we goed gedaan?’ Ze vertelde dat ze de lesstof als bijzonder praktisch ervaren had en er nog steeds op het werk gebruik van maakte. ‘Ik was lang uit het arbeidsproces, maar kon al voor ik mijn opleiding afgerond had weer aan de slag in de administratie. Nou was ik er best lang uit geweest, dus ik was behoorlijk onzeker. Maar eigenlijk alles wat ik moest doen, herkende ik uit de lesstof. Toen ik een keer mijn leidinggevende moest vervangen als voorzitter van een afdelingsoverleg, zat ik met mijn handen in het haar. Maar het hoofdstuk in het boek Notuleren over de rol van de voorzitter en van de deelnemers heeft me voldoende handvatten gegeven om die klus tot een goed einde te brengen’.

Kijk, complimenten krijgen is leuk. Maar met zo’n compliment ben ik echt blij. De bevestiging dat de lesstof voldoet aan de behoefte in de werkpraktijk is voor een opleider belangrijk. De lesstof vormt immers het hart van de opleiding. Uit dit soort informatie blijkt, dat we juiste keuzes hebben gemaakt bij de ontwikkeling van die stof.

Wist je, dat:

  • Een examenkandidaat na een examen telefonische inzage in het examenwerk kan aanvragen bij Examenbureau LSSO? Handig voor als je een examen over moet doen, maar ook als je bij voldoende resultaat toch graag wilt weten welke fouten je maakte en waar je nog aan moet werken.
  • Het Examenbureau LSSO regelmatig docenten vraagt om deze telefonische inzagen af te handelen? Op die manier word ik ook vaak betrokken bij de gesprekken.
  • Een telefonische inzage € 15,- kost? Een schijntje natuurlijk als je weet dat de docent gemiddeld aan voorbereiding plus gesprek twee uur kwijt is. En vergelijk de kosten maar eens met die van andere examenbureaus!

Dit bericht delen via je social media? Dat kan natuurlijk door op de onderstaande knop(pen) te klikken!

Share