Inhoud leerlijn Commercieel marktonderzoek

De Kantooropleider | Inhoud leerlijn Accountmanagement

Vooropleiding

Voor de leerlijn Commercieel marktonderzoek is geen specifieke vooropleiding vereist. Wel is een opleidingsniveau van minimaal MBO 3 of voldoende werkervaring gewenst.

Niveau

Het niveau van de leerlijn Commercieel marktonderzoek is te vergelijken met MBO, niveau 4+.

Opzet leerlijn Commercieel marktonderzoek

Deze leerlijn bestaat de volgende 6 online leermodules, die ook als losse trainingen gevolgd kunnen worden:

Resultaat

De algemene resultaten zijn:

  • Je leert een afzetmarkt en (in)directe concurrenten in kaart te brengen.
  • Je leert het SWOT-model effectief in te zetten.
  • Je weet hoe je de achtergronden van een marktonderzoek moet managen.
  • Je kunt effectief een marktanalyse opzetten.
  • Je kunt je onderzoeksresultaten analyseren.
  • Je weet hoe je de onderzoeksresultaten moet rapporteren en presenteren.
  • Je weet hoe je op basis van je onderzoeksresultaten aanbevelingen kunt voordragen.
  • Je leert hoe je op basis van de verkregen informatie een goed onderbouwd prijsbeleid kunt voeren.
  • Je weet hoe je gestructureerd commerciële vervolgacties kunt uitzetten, plannen en beheren.

Programma van de leerlijn Commercieel marktonderzoek

  • Het belang van de prijs in waardecreatie
  • De prijsformule
  • Waardeperceptie door de klant: hoe kom je erachter?
  • Schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
  • Het optimale pricingproces: in 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en implementatie
  • Prijszettingsmethodes en productline pricing
  • Prijsstrategieën
  • Marketingplan en klantwensen
  • Toepassen van de 4 P’s
  • Marktaandeel- en marktgroeiberekening
  • Portfolio-analyse en de BCG-matrix
  • Producten- en dienstenonderzoek
  • Doelstellingen van onderzoeken en verkoopplanning
  • SMART uitwerking van onderzoek en verkoopplanning
  • Verbeteren van commerciële vaardigheden
  • Verbeteren van presentatievaardigheden
  • Afsluittechnieken en het maken van actieplannen

Totale studiebelasting

Duur leerlijn e-learning: 942 minuten (ca. 16 klokuren)
Gemiddelde studiebelasting: ca. 55 klokuren

Online toegang

12 maanden, inclusief toegang tot oefenprogramma’s online leermodules.

Examen

Je kunt examen voor de leerlijn Commercieel marktonderzoek doen bij Examenbureau LSSO. Dit is een onafhankelijk bureau, waardoor je een waardevol maatschappelijk erkend salesdiploma kunt behalen.

Vervolgstudies

Met het afronden van de leerlijn Commercieel marktonderzoek heb je ook al een flink deel van andere leerlijnen achter de rug. Je kunt nu relatief snel een volgend diploma behalen. Dat zijn de diploma’s:

  • Accountmanagement
  • Marktbenaderingstechnieken
  • Relatiebeheer
  • Telefonische acquisitie
  • Verkoop binnendienst
  • Verkoop buitendienst

Kijk bij www.examenbureaulsso.nl welke aanvullende trainingen je nog moet volgen om één van de bovenstaande leerlijnen af te sluiten en behaal ook dát waardevolle salesdiploma.

Informatie

Graag meer informatie? Neem dan contact met ons op via nummer +31 (0)88 822 66 88 of mail naar info@dekantooropleider.nl.

 

Deze pagina delen via je social media? Dat kan natuurlijk door op de onderstaande knop(pen) te klikken!

Share
Print pagina